Auzisem de Bach Files ca va avea premiera in Festivalul Enescu din acest an. Nu mai vazusem de ceva timp un spectacol semnat de Alexandru Darie si eram foarte curioasa. Astfel, intr-o seara frumoasa de decembrie, aveam sa descopar un spectacol teatru-dans si film noir in acorduri sublime de Bach si muzica fusion inspirata de compozitiile lui Bach a lui Adrian Enescu.

The Bach Files nu este un spectacol usor de inteles. Nu e pentru oricine. E construit foarte mult pe simboluri si dans care te duce intr-o anumita stare si spune o poveste pe care nu ai cum sa o uiti. Spectacolul spune povestea unui detectiv care cauta o descendenta a marelui compozitor, Johann Sebastian Bach, iar actiunea este plasata intr-un oras martor al tuturor timpurilor, intr-o frenezie rar intalnita.

Spatiul de joc este impartit in trei: orasul propriu-zis (mijlocul scenei), partea stanga apartine ingerului prezent in povestea noastra, iar partea dreapta apartine orchestrei – si ea cu un rol bine definit in acest spectacol. Pe fundal, se pot vedea proiectiile care creioneaza povestea. In acest spectacol nu se vorbeste. Muzica si dansul fac tot show-ul.

Spectacolul pe care il propune Alexandru Darie m-a dus cu gandul la Maria de Buenos Aires. Are in constructia lui multa emotie si imaginatie, pe care le comprima intr-un prezent continuu si care ofera povestea de dragoste care apartine fiecaruia dintre noi. Danasatorii prezenti pe scena reprezinta orasul. Asta pe-o parte. Pe alta parte, m-a dus cu gandul la Sin City, partea a doua. Nu am vazut-o pe prima, ci doar putin din a doua, insa destul cat sa ma duca cu gandul acolo, la lupta dintre bine si rau. Partea stanga a scenei, asa cum spuneam apartine ingerului si marionetelor din acest spectacol – partea buna -, care reactioneaza la tot ceea ce se intampla pe scena. Antoaneta Cojocaru – intr-un rol sublim, plin de gratie care sensibilizeaza si empatizeaza cu publicul – este responsabila de idila care se creeaza intre detectiv si presupusa ruda a celebrului compozitor. Daca la inceput atrage atentia detectivului ca femeia in cauza doar se foloseste de el, spre final cedeaza iubirii lor. Un regal actoricesc-dansant al celor doi protagonisti, Alin State si Raphaela Rei, sustinut cu maiestrie de Zoli Toth si a sa trupa, definitorii in scirerea povestii de iubire.

The Bach Files este un thriller cu accente SF. O poveste tulburatoare despre iubire, frumusete, despre cautarea de sine si despre lupta dintre bine si rau. Este un film pe viu, in care actorii, transformati in imagini alb-negru, se dizolva, se suprapun. Isi traiesc si isi spun povestea in si peste desenele animate, in cinematic unei immense benzi desenate create de Ocatvian Neculai. Un film 2D creat cu elemnte 3D vii, teatrale. Un spectacol condus in exclusivitate de muzica.

The Bach FilesTeatrul Bulandra / Sala „Toma Caragiu”

Un spectacol de Alexandru Darie

Muzica: Adrian Enescu pe teme de J.S. Bach

Decor si costume: Octavian Neculai

Coregrafia: Arcadie Rusu

Cu: Zoli Toth Project

Actori: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Raphaela Lei, Alin State, Cristiana Ioniţă, Raluca Nicolae, Georgiana Dobre, Daniela Tocari, Andreea Şovan, Gabriel Sandu, Bogdan Iacob, Vlad Troncea, Ionuţ Bârjoveanu

Grafica BD: Ana-Maria Crişan, Ioana Ţurcanu, Octavian Neculai

Animaţie: Anna Florea

Live animation: Radu Pop

Lighting design: Alexandru Darie

Make-up design: Ana Cristian, Octavian Neculai

Hair stylist: Ligiana Mandea

Modelare marionete: Adela Bonaţ
Mânuire marionete: Elena Dumitrescu, Elene Muşat, Cristina Ţane, Marius Bugi